Anna Lintas nauczyciel nauczania zintegrowanego S.P. nr 8 w Policach
Scenariusz warsztatów ekologicznych dla klas 1 „Recykling – to się opłaca”
1. Cele warsztatów - uświadomienie uczniom konieczności ochrony środowiska naturalnego - kształtowanie postaw przyjaznych środowisku - zapoznanie uczniów z pojęciem „recykling” - wskazanie uczniom sposobów segregowania śmieci w gospodarstwie domowym
2. Organizator warsztatów - klasa 3a filii Szkoły Podstawowej nr 8 pod kierunkiem wychowawcy Klasa bierze udział w realizacji programu o tematyce ekologicznej „ Przyjaciele przyrody”. Przez cały rok szkolny uczniowie zdobywali wiadomości na temat ochrony przyrody i wiedzą , jakie działania sprzyjają utrzymaniu środowiska w dobrym stanie. Warsztaty mają na celu pobudzanie świadomości ekologicznej młodych ludzi. Dalszym etapem jest propagowanie zdobytej wiedzy wśród młodszych koleżanek i kolegów oraz wspólna zabawa podczas konkursu . Uczniowie z klasy 3a pod kierunkiem nauczyciela przygotowali zadania propagujące zdobytą wiedzę wśród młodszych kolegów.
3. Przebieg warsztatów
W tygodniu poprzedzającym warsztaty uczniowie otrzymają informację następującej treści:
„ Cześć Pierwszoklasisto” Już za tydzień spotkamy się z Tobą i Twoimi kolegami i koleżankami z klasy, aby porozmawiać o problemie śmieci i tego, co zrobić, by nie zanieczyszczały środowiska. Abyś mógł się właściwie przygotować do tego spotkania mamy dla Ciebie zadanie. Przez dwa kolejne dni bądź domowym detektywem. Twoim zadaniem będzie dyskretne podglądanie , co domownicy wrzucają do kosza na śmieci. Swoje obserwacje zapisz na kartce i przynieś do szkoły w czwartek. Niecierpliwie czekamy na spotkanie. Koleżanki i koledzy z klasy IIIa.
Etap I Śmieci – co z nimi zrobić?
Zajęcia rozpoczynają się rozmową na temat „ Co to są śmieci?” - dzieci dochodzą do wspólnego wniosku, że śmieci to wszystki rzeczy, które są nam już niepotrzebne i nadają się do wyrzucenia. Pierwszoklasiści przedstawiają swoje obserwacje na temat rzeczy wyrzucanych do koszy w ich domach.Na tablicy znajduje się symboliczny rysunek kosza na śmieci, obok którego uczniowie z kl. 3 przyczepiają kartoniki z rysunkami najczęściej pojawiających się w wypowiedziach rodzajów śmieci (papier, żelazo,stare ubrania, opakowania plastykowe, resztki jedzenia itp.). Następnym zadaniem jest odpowiedź na pytanie” Co dalej dzieje się z naszymi śmieciami? „ - wyrzucone do kontenera jadą na wysypisko śmieci Wysypisko –wielka góra śmieci, która bardzo brzydko pachnie. Uczniowie z klasy trzeciej dzielą się swoimi wrażeniami z wycieczki na wysypisko śmieci oraz pobytu w Zakładzie Gospodarki Odpadami w Leśnie Górnym. Pokazują zdjęcia i dzielą się zdobytymi wiadomościami.
Etap II Zapoznanie uczniów klas pierwszych z pojęciem”recykling” Każde dziecko z klasy pierwszej otrzyma kartkę z narysowanymi pojemnikami na śmieci , stosowanymi w Policach. Na pojemnikach umieszczone będą odpowiednie napisy ( duże rysunki pojemników znajdują się na tablicy). Uczniowie z klasy 3a zaprezentują przykłady śmieci, które należy wrzucać do odpowiednich pojemników (butelka po napoju – plastyk, gazeta – makulatura itp. ). Wyjaśnią dokładnie do czego służą określone pojemniki. Omówią wrzucane do nich rodzaje śmieci ( przenosząc ich rysunki z kosza na tablicy do pojemników ), ze zwróceniem uwagi na ich szkodliwość dla środowiska. Okaże się, że w koszu na tablicy pozostanie niewiele śmieci a te, które przeniesiono do pojemników można powtórnie wykorzystać. Wspólne ułożenie wniosku: - aby śmieci było jak najmniej należy je segregować aby ponownie je wykorzystać. Następnie trzecioklasiści przedstawią znak rozpoznawczy recyklingu (trzy zielone strzałki wpisane w trójkąt) i wyjaśnią , że ten angielski termin oznacza „ ze starego na nowe ” , czyli kolejne przeobrażenia przetwarzanych materiałów, które ze śmieci stają się znów użytecznym produktem. Dzieci z klas pierwszych pokolorują na zielono otrzymane duże znaki. Rozumienie przez dzieci z klas pierwszych celu segregacji śmieci w gospodarstwie domowym. Uczniowie klasy 3a zaprezentują dzieciom plakaty , przygotowane wcześniej i wyjaśnią , dlaczego należy segregować śmieci. Pokażą na plakatach korzyści takiej działalności człowieka. Uświadomią młodszym kolegom , że segregacja śmieci nie jest trudna i dzieci także mogą to czynić.
Rozpoznajemy pojemniki na śmieci – zabawa rozwijająca wiedzę na temat segregacji śmieci. Uczniowie klasy 3a przygotują kosze, w których będą określone odpady ( makulatura, szkło, plastyk, aluminium ). Kilkoro dzieci z klasy pierwszej opuści salę i wróci z zawiązanymi oczami. Dotykając odpadów , musi nazwać pojemnik, w którym dana rzecz się znajduje. Zajęcia zakończą się podsumowującą rozmową. Czy dzieci wiedzą teraz więcej na temat segregacji śmieci ? Czy mogą porozmawiać w domu z rodzicami na ten temat? Czy widzą możliwość segregacji śmieci w swoich domach, jeśli do tej pory tego nie robili ?
Etap III Konkurs plastyczny – „ Dbamy o przyrodę i segregujemy śmieci ” Uczniowie klasy 3a wyjaśnią temat i przebieg konkursu . Dzieci z klas pierwszych wykonają prace na zajęciach plastycznych. Zostaną one zaprezentowane na specjalnej wystawie, propagującej ochronę przyrody. Na wystawie tej zaprezentowane zostaną także plakaty , wykonane wcześniej przez klasę 3a . Hasło „ recykling ” wraz z dokładnym wyjaśnieniem zostanie umieszczone jako tytuł wystawy. |